تست و کالیبراسیون دتکتور DGT

استاندارد

جهت تست دتکتور DGT(Toxic Gas Detector) ابتدا آمپول گاز H2S با تراکم ۵۰ ppm را درون محفظه مخصوص تست قرار داده و سنسور را درون محفظه جایگذاری می کنیم. سپس آمپول را شکسته تا گاز درون محفظه انتشار یابد. در این حالت سنسور گاز را حس کرده و میزان آن را روی نمایشگر نشان می دهد. در صورتی که دتکتور و سنسور سالم باشند، گاز با تراکم ۱۰ ppm آلارم HA، و بیش از ۲۵ ppm آلارم HHA ارسال می کند. در صورتی که نمایشگر میزا گاز را نشان نداد، اقدام به کالیبراسیون دتکتور می نماییم که مراحل آن به شرح زیر است:

  1. یک آهنربا را روی آرم General Monitor بر روی Plate جلویی دتکتور قرار می دهیم.
  2. نمایشگر علامت “—” را نشان می دهد.
  3. پس از گذشت ۵ ثانیه Menu ظاهر می شود.Toxic Gas Detector
  4. به محض نمایش گزینه ACA آهنربا را برداشته و بلافاصله روی همان قسمت قرار می دهیم و دوباره آهنربا را بر می داریم. با این کار Detector وارد مرحله کالیبراسیH2S Ampuleون می شود.
  5. در این مرحله AC روی نمایشگر ظاهر می شود.
  6. حال باید به میزان ۵۰% رنج گاز H2S به سنسور اعمال شود که این عمل را با استفاده از آمپول ۲۵ ppm به همان شیوه تست انجام می دهیم.
  7. در این حالت نمایشگر CP(Calibration in Progress) را نشان می دهد که به معنی انجام کالیبراسیون است و ممکن است بین ۲ تا ۴ دقیقه به طول انجامد.
  8. در مرحله بعد نمایشگر CC(Calibration Complete) را نشان می دهد. حال محفظه حاوی آمپول H2S را از سنسور جدا می کنیم.
  9. در این حالت بعد از گذشت مدتی دتکتور از حالت کالیبراسیون خارج شده و نمایشگر باید عدد صفر را نشان دهد.

در صورتی که بعد از انجام کالیبراسیون، دوباره تست انجام شد و “کنترل” آلارم های لازم را دریافت نکرد، در این حالت سنسور باید تعویض شود.

نکته: درهنگام تعویض سنسور ترتیب قرارگیری سیم های سنسور براساس رنگ بسیار مهم است. این رنگ ها به ترتیب از چپ به راست عبارتند از:

  1. سفید(WHT): Sensor Heater SupplyDGT Sensor
  2. مشکی(BLK): Sensor Heater Return
  3. قرمز(RED): Sensor Bias Supply
  4. سبز(GRN): Sensor Bias Return

مراحل کالیبراسیون سنسور جدید همانند مراحل ذکر شده قبل است با این تفاوت که هنگام انتخاب منو، به جای گزینه ACA، باید گزینه ncl انتخاب شود و بقیه مراحل همانند توضیحات قبل انجام می گیرد.

عیب یابی دتکتور DGT:

در صورتی که خطایی در کارکرد دتکتور بوجود آید پیغام های زیر نمایش داده می شود:

کد خطا خطا رفع عیب
F01 خروجی آنالوگ مدار باز است چک کردن سیم کشی و فیوز
F02 خطای کالیبراسیون از کافی بودن میزان گاز جهت کالیبراسیون اطمینان حاصل شود. در صورتی که خطا تکرار شد، سنسور تعویض شود.
F03 عدم عملکرد صحیح سنسور از کافی بودن میزان گاز جهت کالیبراسیون اطمینان حاصل شود. در صورتی که خطا تکرار شد، سنسور تعویض شود.
F04 مدار باز بودن Sensor Heater سنسور و سیم ها چک شود. در صورت لزوم سنسور تعویض شود.
F05 اتصال کوتاه بودن Sensor Heater سنسور و سیم ها چک شود. در صورت لزوم سنسور تعویض شود.
F06 کم بودن ولتاژ از کافی بودن ولتاژ در بلوک اتصالات دستگاه اطمینان حاصل شود.
F07 خطای حافظه EEPROM از میزان ۵۰% گاز کالیبراسیون اطمینان حاصل شود. برق دتکتور قطع شود. ورودی Remote Cal فعال شود و یک آهنربا روی آرم General Monitor قرار دهید. برق ورودی را وصل کرده، آهنربا را برداشته و Remote Cal غیر فعال شود. اجازه دهید تا دتکتور به صورت کامل مراحل روشن شدن را طی کند. بعد از آن تجهیز به صورت اتوماتیک وارد حالت کالیبراسیون می شود. حال کالیبراسیون را مانند مراحل ذکر شده انجام دهید.
F08 اتصال کوتاه بودن سنسور سیم ها و سنسور چک شود. در صورت لزوم سنسور تعویض شود.
F09 زمان کالیبراسیون بیش از حد طول بکشد از کافی بودن میزان گاز جهت کالیبراسیون اطمینان حاصل شود. دتکتور مجددا کالیبره شود. در صورت بروز دوباره خطا، سنسور تعویض شود.

 

3 دیدگاه در “تست و کالیبراسیون دتکتور DGT

  1. علی

    درود

    شماره تماسی از خودتون لازم داشتم

    نیاز به تعدادی امپول ۲۵ و ۵۰ PPM برای کالیبراسیون داشتیم

    منبع تامین کننده میخواستم معرفی بفرمایید

    با تشکر

    علی

  2. با سلام
    و وقت بخیر
    در صورت نیاز به گاز های کالیبراسیون H2S و دیگر گاز ها همچنین تجهیزات مربوط به گاز اعم از سیلندر یک بار مصرف و… شرکت ترکیب گاز پارس در خدمت شما می باشد .
    با تشکر فراوان
    تلفن های مجتمع :
    ۰۳۱-۳۲۳۴۵۲۳۴
    ۰۳۱۹۵۰۲۰۳۷۲–۴
    ۰۹۱۱۷۴۰۷۳۴۰

دیدگاه‌ها غیرفعال هستند.